Myter om bäckenbottenträning

Vanliga mytera


Bäckenbottenövningar är enkla att göra.
Alla tycks tänka att kvinnor intuitivt ska veta hur man göra dem, men det är ganska komplicerade muskler som är svåra att skilja ut från andra.

Bäckenbottenövningar kan man lära sig från en broschyr.
Undersökningar visar att upp till 50 % av kvinnor som försöker lära sig genom en broschyr lär sig fel teknik. Lär man sig fel teknik hjälper inte övningarna och i värsta fall kan de även göra problemet större.

Bäckenbottenövningar fungerar inte, jag har försökt och det gör ingen skillnad.
Undersökningar visar bäckenbottenträning fungerar för vissa sorters inkontinens. Sådan som utlöses av stress och eller av en överaktiv blåsa. Det kan också hjälpa till vid avföringsinkontinens om anledningen är en svag bäckenbotten. Emellertid så hjälper det inte om det är en annan anledning som orsakar det så som infektion, inflammation eller någon tarmsjukdom. Det finns rikligt med bevis som visar att bäckenbottenövningar är effektiva om man utför dem rätt och tillräckligt mycket och om de utförs med handledning av terapeut inom kontinens, kvinno- eller bäckenbottenhälsa. Om hemmaövningar av bäckenbotten inte fungerar finns det en risk att de inte är rätt gjorda. Vänd dig då till en expert för att se om du gör rätt och för att få ett personligt träningsprogram för din bäckenbotten.

Man kan träna sin bäckenbotten genom att knipa av strålen när man kissar.
Detta är ett vanligt missförstånd. Att knipa av när man kissar är inte en övning utan ett sätt att lära sig känna igen de rätta musklerna för bäckenbottenövningar.

Bäckenbottenövningar fungerar inte för mig eftersom jag är för gammal.
Ålder är inget hinder för att träna upp bäckenbotten. Det finns bevis som stödjer att äldre personer kan tjäna minst lika mycket på att träna sin bäckenbottenmuskulatur som yngre personer gör.

Jag har fått barn så det är för sent för mig att träna upp musklerna i min bäckenbotten.
Det har bevisats att bäckenbottenträning har hjälpt till att bygga upp muskulaturen och minska eller stoppa urinläckage efter man har fött barn.

Det finns ingen anledning att göra bäckenbottenövningar förrän man får barn.
Det är viktigt med bäckenbottenträning för att kontrollera inkontinens som kan börja när man är gravid. Genom att göra övningarna när man är gravid kan man även förbereda för en snabbare återhämtning av bäckenbottenmuskulaturen och kontrollen över blåsan efter födseln. Nya undersökningar visar att en stark bäckenbotten inte försvårar födseln.

Jag kan inte göra bäckenbottenövningar för jag tycker det är svårt att komma ner på golvet.
Vissa människor tror att bäckenbottenövningar måste göras på golvet. Egentligen kan de göras i vilken position som helst. De är till och med mer effektiva om de görs stående eftersom det är då det är som svårast att hålla tätt vid urinläckage.




 

VirtueMart Shopping Cart

VirtueMart
Din varukorg är tom.