Weblinks
Bäckenbottenträning och Sex

När man tränar upp sina bäckenbotten-muskler upplever man ofta även större njutning när man har sex och har mer sex.

Bäckenbottenmuskulaturen är som en hängmatta av muskler som går från sida till sida mellan blåsan, tarmen och vaginan. Allt passerar genom bäckenbotten. Det är egentligen ett antal olika muskelgrupper, men ofta benämns de bäckenbottenmusklerna med gemensamt
namn.

Många kvinnor vet att man bör träna dessa muskler regelbundet, men betydligt färre gör detta regelbundet och korrekt. De flesta som fött barn har fått information om vikten att bygga upp bäckenbottenmuskulaturen efter förlossningen. Redan på 1950-talet insåg man att starka bäckenbottenmuskler ofta avhjälper träningningsinkontinens.

När man började arbeta med träningsprogram mot inkontinens upptäckte även Dr. Arnold Kegel, som började arbeta med dessa övningar, en intressant sidoeffekt. Han hävdade att kvinnor som gör dessa övningar lättare fick orgasm och dessa orgasmer även var
vanligare och mer intensiva.

För att förstå detta, tänk på vad som händer i kroppen under en orgasm:
* Hjärtat slår snabbare och andningen blir häftigare för att fylla musklerna
* Hormoner pumpas runt hjärnan och kroppen och meddelar att detta är skönt
* Blod pumpas till könsorgan vilken kan utlösa en muskulär spasm
* Detta kan få dina bäckenbottenmuskler till sammandragningar 5-15 gånger med 0.8 sekunders intervaller.
Detta är vad vi ofta benämner orgasm.

När man då inser att sjävla sammandragningarna i bäckenbottenmuskulaturen är fokus i orgasmen kan man förstå att med starkare bäckenbottenmuskler kan man få starkare och bättre orgasmer. Vissa benämner även bäckenbottenmuskulaturen som "kärleksmuskeln".

Konkreta anledningar att bäckenbottenträning kan öka sexuell njutning:
* Bäckenbottenmusklerna är direkt ansvariga för det du känner vid samlag och även för det tryck din partner känner mot sin penis.
* Träning ökar spänningen på bäckenbottenmuskulaturen vilket gör att den sträcks ännu mer av en eregerad penis.
* Starka och spända muskler har fler nervtrådar som når ut vilket ger mer känsla under sex
* Träning ger också ökad blodcirkulation vilket är viktigt speciellt för de mindre musklerna som styr klitoris
* Rytmiska sammansdragningar i bäckenbottenmuskulaturen över njutning och för många kvinnor möjlighet till orgasm.

Många kvinnor intygar att de når orgasm lättare och känner större njutning efter bäckenbottenträning.

Varför ska du vänta på att träna dina bäckenbottenmuskler? De flesta experter är överens om att efter 12 veckors träning märker du en stor skillnad. Så börja nu kommer förhoppningsvis även du uppleva ett bättre sexliv inom 3 månader.

 

VirtueMart Shopping Cart

VirtueMart
Din varukorg är tom.